Sök Marknadsföringsansvarig i LinTek eller Chefredaktör för LiTHanian.

Publicerat: 14/3-2012

Sök Marknadsföringsansvarig i LinTek (100%), eller Chefredaktör för LiTHanian (20%).

Vill du söka? Skicka in ett personligt brev och CV till valberedning@lintek.liu.se. Sista ansökningsdag är 18 mars.

Vill du veta lite mer om posterna?
Här är intervjuer med nuvarande på respektive post. Hör gärna av er till Madeleine eller Kristoffer om ni undrar något mer om tjänsterna.

Kontaktuppgifter:
Madeleine Kusoffsky
mf@lintek.liu.se

Kristoffer Ruckemann
chefred@lintek.liu.se

Marknadsföringsansvarig, Madeleine
Vad gör du på ditt jobb/uppdrag?
Ansvarig för kårens ”in-house-reklambyrå”. Mina uppdrag kommer från lite olika håll inom LinTek. Men i grund och botten är det alltid en typ av utformning av budskap och information genom grafisk form, texter, rörlig media eller kampanjer.

Varför tog du uppdraget?
Genom ett tidigare ideellt engagemang på kårhuset Trappan hade jag fått bloda tand för marknadsföring. Så LinTek-uppdraget var som klippt och skuret för mig. Nu skulle jag få möjligheten att ägna mig åt en av mina passioner, på heltid!

Vad är det bästa med uppdraget?
Möjligheterna att förverkliga. Det är mycket mer givande och drivande när man får genomföra även lite större idéer.

Vad kommer du ta med dig från uppdraget?
Bra koll på tryckbranschen. Projektledning innantill. Mycket lättare att prioritera. På köpet kommer jag också ha fått bra koll på budgetering.

Vad ska man drivas av för att kunna göra just ditt uppdrag?
En vilja att alltid hitta kärnan i budskapet och lyfta fram det. Jag tror man också ska ha ett visst mått av ödmjukhet, det är många som tycker och tänker kring grafisk formgivning.

Vad skulle du säga till den som kanske vill söka?
Det är en chans att öva din flygfärdighet, du kommer aldrig få så mycket frihet under ansvar som här. Jag tror få andra jobb kan erbjuda så stort utrymme för egna projekt som detta.

Om du fick beskriva din post med en mening, vad skulle det vara?
Som Marknadsföringsansvarig är du delvis rådgivare åt LinTek-projekten, ledare av ett utskott, samt strateg för organisationens ansikte utåt.

Övrigt
Meriten är också värd att nämna, men den kommer som ett STORT plus på köpet med all det andra som gör det värt att söka.

 

Chefredaktör för LiTHanian
Vad gör du på ditt jobb/uppdrag?
Samordnar redaktionens arbete som är att skapa en tryckfärdig tidning. Förutom det praktiska arbetet med produktionen handlar det främst om kontakt med tryckeriet och annonsbyrån samt delaktighet i LinTeks arbete. Der krävs även samordning med de andra i ledningsgruppen inför ett temanummer som exempelvis LARM och BEAT.

Varför tog du uppdraget?
Jag gillar att skriva och eftersom jag jobbat på tidningar förut har jag därför ett stort intresse. Varför jag tog uppdraget var också för att jag ville skapa ett underhållningsvärde för studenterna genom en bra tidning.

Vad är det bästa med uppdraget?
Att få se tidningen tryckt och dessutom kunna få positiv mailrespons om innehållet från studenterna. Det är även bra att jag får tillämpa kunskaper från min utbildning i ett skarpt uppdrag och tidigt arbetslivserfarenhet.
Sen hade jag ambitioner från början att göra LiTHanian ännu mer läsvärd och att höja tidningens status, vilket är en tuff utmaning. Det ska vara ett stort mervärde för medlemmarna att få hem LiTHanian.

Vad kommer du ta med dig från uppdraget?
Att det är viktigt med planering och att det är viktigt med finansiering genom annonsdelen. Det svåraste är att spåna fram innehållet till varje nummer. Att få igång bra diskussioner med redaktionen är väldigt viktigt. En sidplan är väldigt behändig att ta fram så snart innehållet börjar ta form.

Vad ska man drivas av för att kunna göra just ditt uppdrag?
Det viktigaste är att ha viljan att göra ett relevant och läsvärt innehåll, att ha en känsla för vad studenterna vill ha. Det är ett stort plus att själv gilla att skriva samt att kunna jobba med sina skribenter och deras inskickade texter, och även när det gäller layouten, foton och illustrationer.
Som chefredaktör måste man vilja väcka intresse med innehållet – inte bara försöka göra en snygg tidning rent grafiskt.

Vad skulle du säga till den som kanske vill söka?
Det är klart värt om man är intresserad av tidningsjobb, man får verkligen testa på eftersom det är ett skarpt kontinuerligt uppdrag. Du har allt ansvar och därför lär man sig konkret.

Om du fick beskriva din post med en mening, vad skulle det vara?
Du producerar en tidning som hamnar direkt hos 4000 studenter som läser dina och din redaktions ord.